Konwertery

  1. Konwertery - rozszerzenie możliwości obiektywów
  2. Telekonwertery
  3. Konwertery szerokokątne (ang.wideangle)
  4. Obiektywy Macro

Konwertery - rozszerzenie możliwości obiektywów.

 
        Oprócz filtrów w wielu aparatach cyfrowych można stosować dodatkowe elementy zwane konwerterami. Konwertery to nasadki zmieniające optyczne właściwości obiektywu o pewnien określony współczynnik. Gdy wynosi on więcej niż 1, mamy do czynienia z telekonwerterem, który przesuwa zakres ogniskowych jakby "w górę" czyli powiększa obraz (ang. tele), gdy zaś jest on mniejszy niż 1, z konwerterem szerokokątnym, który przesuwa ten zakres "w dół" czyli w stronę szerokiego kąta (ang. wide). Tak jak w przypadku filtrów zamocowanie tych urządzeń może wymagać posiadania odpowiedniego pierścienia pośredniego lub tulejki. Każdy aparat ma dokładnie opisane w instrukcji obsługi jakie konwertery mogą być do niego mocowane i czy wymagają dodatkowych elementów. Należy zwrócić uwagę, że mocowane elementy dodatkowe czasami są dość pokaźnych rozmiarów i mogą przesłonić niektóre elementy pomiarowe lub lampę.
 
        Zrezygnowałem z opisywania konkretnych modeli, a zdecydowałem się raczej na zamieszczenie zdjęć (ze strony producentów) obrazujących jaki efekt możemy uzyskać stosując konwertery. Oczywiście różnią się one parametrami technicznymi i nie każdym konwerterem otrzymamy taki sam efekt końcowy. Myślę, że największą ich wadą jest stosunkowo wysoka cena, poza tym mogą powodować powstawanie zniekształceń beczkowych lub poduszkowych oraz winietowania (czarne plamy w rogach zdjęć).
 

 

Telekonwertery.

 
        Ich głównym zadaniem jest zwiększenie zakresu zoom jaki posiada nasz aparat. Jak widać na zdjęciach wszystkie modele aparatów posiadają dodatkowe tuleje-adaptery do założenia telekonwerterów.

Konwertery szerokokątne (ang. wideangle)

 
        Wykorzystywane są głównie do zwiększenia szerokości obszaru widzianego przez obiektyw powodując jednocześnie jakby oddalenie obiektów od fotografa. Przyjmuje się, że konwertery szerokokątne o kącie widzenia rzędu 130-180 stopni nazywane są "Rybim okiem" (ang.Fish Eye) ze względu na efekt zakrzywienia płaszczyzn fotografowanego obiektu podobny do tego jaki możemy obejrzeć w wizjerze zamontowanym w drzwiach. Jak widać na załączonych zdjęciach stosowanie konwerterów szerokokątnych może przynieść ciekawe efekty.
  Zdjęcia były wykonane aparatem Fujifilm FinePix S602 z tego samego miejsca.
  Zdjęcie z lewej wykonano bez żadnych konwerterów na zakresie "wide" aparatu.
  Zdjęcie z prawej u góry wykonano z użyciem konwertera szerokokątnego o współczynniku 0,72x a dolne 0,5x (Super Wideangle)

Obiektywy Macro.

 
        Umożliwiają uzyskanie przybliżenia obiektu fotografowanego a tym samym uzyskanie powiększenia przewyższającego zakres standardowy macro przy jednoczesnym zachowaniu ostrości zdjęcia.
Zdjęcie zostało wykonane aparatem Fujifilm FinePix S602 na maksymalnym zakresie zoomu.
Ten sam aparat i ta sama odległość z użyciem telekonwertera o współczynniku 1.54x
Maksymalny zakres szerokokątny (wide) aparatu FinePix S602.
Ten sam aparat i ta sama odległość od obiektu z użyciem konwertera szerokokątnego typu "Fish Eye" o współczynniku 0.24 x
Zdjęcie z lewej u góry wykonano aparatem FinePix S602 na zakresie Super Macro aparatu z odległości 15 mm do obiektu (tak podaje producent).
        Zdjęcie z prawej u góry wykonano z użyciem obiektywu Macro DCR-150 na maksymalnym zakresie zoomu (tele) z odległości 160 mm.
        Zdjęcie z prawej u dołu wykonano z użyciem obiektywu Macro DCR-250 na maksymalnym zakresie zoomu (tele) z odległości 105 mm.
Zdjęcie wykonano na maksymalnym zakresie zoomu aparatu Sony DSC-F707.
Ten sam aparat, ta sama odległość z użyciem telekonwertera o współczynniku 1.85x.
Zdjęcie wykonano na maksymalnym zakresie zoomu aparatu Sony DSC-F707.
Ten sam aparat, ta sama odległość z użyciem telekonwertera o współczynniku 1.85x.
Zdjęcie wykonano aparatem Sony DSC-F707 na maksymalnym dostępnym szerokim kącie.
Ten sam aparat, ta sama odległość z użyciem konwertera szerokokątnego o współczynniku 0.66x.
Zdjęcie po lewej u góry wykonano aparatem Olympus E-20 na zakresie Macro z odległości 20 cm od obiektu.
        Zdjęcie po prawej u góry z użyciem obiektywu Macro DCR-150 a dolne z obiektywem DCR-250. Widoczne wyraźnie czarne plamy w rogach zdjęć (efekt winietowania).
Aparat Olympus E-20, obiektyw DCR-150 z lewej; DCR-250 z prawej. Widoczne wyraźnie w rogach zdjęć tzw. winietowanie.